מיסוי עסקאות נדל"ן – העברה ללא תמורה בין קרובי משפחה

תיקון מס' 76 לחוק מיסוי מקרקעין, שנכנס לתוקפו ביום 1.1.14 (ובעניינים שונים החל מ 1.8.13) ערך מספר שינויים בחוק מיסוי מקרקעין, שמטרתם בין היתר היא להפחית את נתח השוק של דירות להשקעה לצורך הגדלת היצע הדירות למגורים, ובנוסף להגדיל את שיעורי המיסים הנגבים עבור עסקאות נדל"ן.

אחד השינויים שנערכו בחוק מיסוי מקרקעין במסגרת תיקון מס' 76 הוא שינוי ההגדרה של "קרוב" לצורך סעיף 62 לחוק מיסוי מקרקעין אשר מעניק פטור ממס שבח להעברה ללא תמורה של מקרקעין בין קרובים.

על פי החוק בנוסחו המתוקן, "קרוב" לעניין סעיף 62 הנו:

(1)   בן-זוג;

(2)   הורה, הורי הורה, צאצא, צאצאי בן-זוג ובני-זוגם של כל אחד מאלה;

כפי שניתן לראות, מרשימת ה"קרובים" נעדרת דמות מהותית שאנו רגילים לחשוב עליה כקרוב משפחה – אח או אחות.

על כן, בעת העברה ללא תמורה של מקרקעין לאחים לא יחול סעיף 62 לחוק מיסוי מקרקעין ולא יינתן פטור ממס שבח.

לכלל זה ישנו חריג, לפיו כאשר מדובר בהעברה ללא תמורה בין אחים של מקרקעין שהתקבלו במתנה או בירושה מההורים או הורי ההורים –אזי יחול סעיף 62 ויוענק פטור ממס שבח.

חשוב לזכור שלכל עסקה יש שני צדדים: מוכר וקונה. על כן אין להסתפק בבחינת הוראות החוק החלות על מס השבח בהעברה ללא תמורה בין אחים, אלא גם על ההוראות הנוגעות למס הרכישה.

בניגוד לסעיף 62 לחוק מיסוי מקרקעין אשר חל על מס שבח, לא נערך שינוי דומה בתקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (מס רכישה), תשל"ה-1974.

סעיף 20 לתקנות מס רכישה קובע כי בעת העברה ללא תמורה של מקרקעין לקרוב, מס הרכישה יהיה שליש ממס הרכישה הרגיל שהיה צריך לחול על העסקה.

סעיף 1 לתקנות מס רכישה מגדיר מהו "קרוב" וכולל גם אח ואחות.

עולה מכך כי גם לאחר תיקון מס' 76 לחוק מיסוי מקרקעין, בעת העברה ללא תמורה של מקרקעין בין אחים אמנם לא יינתן פטור ממס שבח (אלא אם מדובר בנכס שהתקבל בירושה או מתנה כאמור לעיל), אולם כן תינתן הקלה במס רכישה, ומס הרכישה יעמוד על שליש ממס הרכישה הרגיל.

על כן כאשר מתכננים לבצע העברה ללא תמורה בין אחים יתכן שניתן יהיה לשלב בין הוראות חוק שונות כדי להפחית את נטל המס.

למשל: אם הנכס המועבר הוא דירת מגורים יחידה של הצד המעביר יתכן שצד זה יהיה זכאי לפטור ממס שבח אף שמדובר בהעברה בין קרובים.

מהצד השני, אף אם לצד המקבל יש דירה אחת והוא אינו זכאי למדרגות מס רכישה של דירה יחידה, עדיין המס שיחול עליו מופחת משמעותית ועומד על שליש ממס הרכישה הרגיל.

בחוק מיסוי מקרקעין נערכים שינויים רבים ותכופים, ועל כן טרם ביצוע כל עסקה כדאי להיוועץ בעו"ד הבקיא בדיני מיסוי מקרקעין לגבי הוראות החוק העדכניות.

נכתב ע"י עו"ד חיה שאבי-פישר ממשרד עורכי דין שרף, אלקיים ושות'.

Tags: , , , , , , ,

סניף אילת – שדרות התמרים 21, "בית הארד" , אילת, מיקוד 88000, טל: 08-6525115, פקס: 08-6525116